Hemlösas hundar i Helsingborg

”För den som aldrig saknat ett eget hem är det nästan omöjligt att förstå vad som händer i själen med dem som står utanför. Det är som när man skalar en lök. Först förlorar man sin bostad. Sedan sina personliga ägodelar en efter en. Så försvinner all självrespekt och ersätts av självförakt. Som är det tyngsta bagaget att bära med sig, blir bara tyngre för varje år.”

(Estby, V, Kindgren, M, Stolt, U (red). Hemlös – med egna ord. Texter av hemlösa människor 1997–2007. Pocketförlaget. Stockholm. 2008.)

hemlosa_hjalpHjälp till de hemlösas hundar i Helsingborg
Enligt socialstyrelsen fanns det 2011 ca 34 000 hemlösa i Sverige, en del av dessa människor har valt att dela sina liv med husdjur, oftast hundar. Ett djur kan skänka en ensam själ trygghet, kärlek och värme, och för någon som inte har ett permanent hem, eller ens tak över huvudet kan sällskapet och tryggheten av ett husdjur betyda oerhört mycket. De hemlösa och socialt utsatta har oftast inte så mycket pengar att röra sig med och det som för många djurägare är en självklarhet, t.ex. daglig giva av hundfoder, försäkring eller profylaktisk vård i form av bl.a. årliga vaccinationer, är en omöjlighet för denna grupp av människor.hemlosa_sno

Sedan 2006 har en grupp frivilliga veterinärer i Köpenhamn arbetat tillsammans med en organisation som kallas ”projekt UDENFOR” för att förbättra hälsostatusen hos de hemlösas hundar. En dag varje till varannan månad finns denna grupp av människor i en park i Köpenhamn och tar emot allt från ett par till ett 20-tal hundar varje gång och hjälper dem med att klippa klorna, vaccinera, id-märka, behandla mindre medicinska problem och skänker foder. Deras uppfattning under alla dessa år var att hälsostatusen generellt sätt var god bland denna grupp hundar.Två veterinärstuderande på LIFE, Köpenhamns Universitet, fick möjligheten att mellan oktober 2010 och januari 2011 följa de hemlösa och deras hundar i Köpenhamn för att försöka undersöka hur det verkligen stod till med deras hälsostatus. Intervjuer med ägare, kliniska undersökningar, blodprover, avföringsprover och bakterieprover togs från ett 20-tal hundar. Den kliniska undersökningen avslöjade inga större problem, 90% av de deltagande hundarna hade ett normalt blodprov, inga endoparasiter hittades i avföringen och man hittade ingen signifikant skillnad mellan bakteriekolonisering hos de hemlösas hundar jämfört med hundar som levde under mer normala levnadsförhållande i Köpenhamn. hemlosa_klorEnligt socialstyrelsen 2011 fanns det 878 hemlösa i Helsingborg. 2012 tog en grupp frivilliga människor, däribland veterinärer och djursjukskötare, beslutet att försöka hjälpa och förhoppningsvis underlätta livet för de hemlösas hundar i Helsingborg. Detta är tänkt att kunna genomföras med hjälp av sponsring från Smådjurskliniken Din Veterinär och Djurskyddet Helsingborg. Privata donationer (stora som små) tas givetvis tacksamt emot, BG 120-5947. Varje litet bidrag betyder oerhört mycket!hemlosa_marknad